Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Gotuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie OkiemMK.com. Zapraszam Was na nią serdecznie! Jeszcze dziś pierwszy post na nowym blogu, który cały czas udoskonalam! Konkursy oraz Wyzwania także zostały przeniesione na OkiemMK.com Dziękuję wszystkim, którzy zmienią adres bloga na blogrollu;)


http://okiemmk.com/


Żywienie chorego na cukrzycę typu 2 - część 1




Jako osoba, która podchodzi poważnie do swojego niedawno nabytego schorzenia, chcę się go szybko pozbyć dlatego czytam całkiem sporo na ten temat. Informacje tu zawarte wyczytałam i zebrałam że tak napisze "do kupy" z bezpłatnych broszur i książeczek dostępnych w poradniach diabetologicznych. Zapraszam do lektury. 

W jaki sposób rozwija się cukrzyca?

Cukier w formie glukozy jest dostarczany do naszych komórek, gdzie jest źródłem energii. Insulina umożliwia glukozie drogę do komórek. W cukrzycy ta komunikacja jest zachwiana. Nasz organizm nie kontroluje ilości glukozy, a jej przechodzenie do komórek jest utrudnione. Cukrzyca o wiele częściej może pojawić się u osób otyłych. U mnie jest ona wynikiem zaburzeń hormonalnych, które spowodowały nagły wzrost wagi. Pisałam już o tym wcześniej w moich dietach na 2013 - schudłam, dalej walczę z problemami hormonalnymi, ale mam szansę pozbyć się cukrzycy. 

Objawy cukrzycy

*osłabienie, uczucie zmęczenia
*wzmożone pragnienie
*oddawanie dużej ilości moczu
*świąd w miejscach intymnych

Nie u każdego wystąpią te objawy, dlatego najlepiej jest przebadać sobie krew i sprawdzić na jakim poziomie jest nasz cukier

Leczenie cukrzycy typu 2 polega na:

*odpowiednia dieta
*leczniczy wysiłek fizyczny
*regularne przyjmowanie tabletek, jeśli będą do tego wskazania

Ćwiczenia fizyczne wzmocnią nasze ciało oraz zwiększą wrażliwość tkanek na insulinę. Regularny wysiłek pozwala zużyć dodatkowe kalorie, utrzymać prawidłową masę ciała - dodając nam jednocześnie energii i zmniejszając wrażliwość na stres.

Siedem zasad zdrowego żywienia

1. Unikaj widocznego tłuszczu
Usuwaj tłuszcz z mięsa. Ogranicz do minimum smażenie
2. Unikaj niewidocznego tłuszczu 
Jedź: chude sery, odtłuszczone mleko
3. Jedz węglowodany złożone
Jedź jarzyny, razowy chleb, ryż oraz kaszę
4. Owoce i warzywa 
Owoce jedz w umiarze - szczególnie te z wysokim indeksem glikemicznym. Warzywa dostarczą nam wielu substancji mineralnych.
5. Unikaj cukrów prostych
Nie słódź, jedz owoce zamiast ciasta i słodkiego
6. Spożywaj odpowiednią ilość białka
W postaci  chudej cielęciny i wołowiny, drobiu, ryb i chudej wędliny oraz roślin strączkowych
7. Alkohol
Niewskazany dla osób z cukrzycą

Rozkład energii i węglowodanów w diecie

Posiłki spożywamy regularnie o stałych porach ze względu na zapotrzebowanie naszego organizmu i ilość ruchu w ciągu dnia. 

Zalecany rozkład energii w poszczególnych posiłkach:

I Śniadanie - 25%
II Śniadanie - 10%
Obiad - 25-30%
Podwieczorek 10-15%
Kolacja 25%

Pamiętajmy,iż produkty gotowane mają wyższy indeks glikemiczny niż surowe


Muszę przyznać,iż w tych książkach brakuje informacji jaka ilość produktu zawiera dany IG, więc podejrzewam, że jest to 100 g

Produkty - IG 


Kasza Jęczmienna - 25
Ryż Dziki - 35
Spaghetti al dente - 40
Jogurt naturalny, kefir - 30
Ser biały - 30
Awokado - 10
Brukselka, brokuł, kapusta, kapusta kiszone, kalafior, ogórki, papryka, pieczarki, por, sałata, szpinak, seler naciowy, szparagi, szpinak - 15
Marchew surowa - 30
Soja - 15
Groch - 25
Groszek zielony z puszki - 45
Porzeczki czarne - 15
Czereśnie, wiśnie, truskawki, jagody, maliny, czerwona porzeczka - 25
Grejpfrut, Mandarynka, Gruszka, Morele - 30
Jabłko, Brzoskwinia, Nektarynka, Pomarańcza, Śliwki - 35
Ananas - 45
Kiwi - 50
Natka pietruszki, bazylia - 5
Orzechy włoskie, laskowe, migdały, pistacje - 15
Sezam, ziarna słonecznika - 35

Do więcej informacji na temat mojej cukrzycowej diety znajdziecie tutaj i tutaj
c.d.n.



* Na postawie: "Dieta 1200 kcal dla chorych na cukrzycę" Szostak,Cichocka, "Cukrzyca typu 2 poradnik dla pacjentów" Wierusz-Wysocka, "Cukrzyca niezależna od insuliny. Co to oznacza dla Ciebie? Poradnik dla osób ze świeżo wykrytą cukrzycą typu 2" Czech

9 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zajrzyj tutaj do pytania o cukrzycy:
    http://www.zespolpj.pl/index.php/pytania-i-odpowiedzi?tag=Choroba

    OdpowiedzUsuń
  3. Podobno dla cukrzyków bardzo dobra jest kurkumina tylko nie pamiętam czy chodziło o zwykłą przyprawę czy tabletki ;/ w sumie to większość suplementów ledwo co się wchłania więc chyba nie ma różnicy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż jest ponieważ sama przyprawa nie wchłania się w ogóle , natomiast większość suplementów przyswaja się ale na niskim poziomie , lecz jeżeli chodzi o samo działanie kurkuminy polecam ją każdemu nie tylko cukrzykom , pomaga w wielu przypadkach

      Usuń
    2. Nie no przyprawa wchłania się ale w minimalnym stopniu ale to tylko 0.1-0.2 % więc widząc przyswajanie 200 razy lepsze na opakowaniusuplementu daje nam to i tak nie więcej niż 4 %

      Usuń
  4. __________________________________________________________________
    MOTTO: CUKRZYCA TYPU 2, A STABILNY POZIOM CUKRU PRZEZ 24H. *****

    PRZY CUKRZYCY WAŻNYM JEST, ABY DOSTOSOWAĆ ODŻYWIANIE DO TABEL Z TZW. NISKIMI WĘGLOWODANAMI:
    Są to węglowodany, które po spożyciu podnoszą poziom cukru we krwi maksymalnie do 26% wzrostu, czyli nie nadwyrężają trzustki. Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych toksyn, energetyczne węglowodany wyłącznie nie przekraczające po spożyciu dozwolonej granicy; czyli 26% wzrostu. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy.

    CHORUJĄC NA CUKRZYCĘ POWINNIŚMY ZATEM, REALIZOWAĆ DIETĘ:
    Wg tzw. NISKICH WĘGLOWODANÓW TJ. DO 26% WZROSTU, i nie chodzi bynajmniej o ilość czy o to, że są cukry proste lub złożone. Chodzi o to, aby klasyfikować węglowodany wg wzrostu poziomu cukru jaki powodują we krwi po spożyciu. Nie uwzględniają tego wymienniki ww węglowodanowe, które pokazują wyłącznie ilości węglowodanów jako ilości, a nie uwzględniają jakości.

    TABELE; DOZWOLONE ORAZ ZAKAZANE DOPEŁNIAJĄ WŁAŚCIWEJ IDENTYFIKACJI PRAWD PRZYRODNICZYCH:
    Dostosowanie się do tabel zalecane i dozwolone pozwala w 2-3 dni ustabilizować poziom cukru we krwi i nie jest to trudne. (Max. 30 dni).

    PAMIĘTAJMY, ŻE POZIOM CUKRU WE KRWI NIE PODNOSI ANI POWIETRZE, ANI WODA MINERALNA, LECZ ZJADANE WĘGLOWODANY:
    Taki sposób odżywiania jest skuteczny i warto go zastosować od zaraz. Ostatnie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.

    WAŻNE.
    GLUKOZA NATURALNA; TO RYŻ, WSZYSTKIE KASZE, OWOCE, WARZYWA:
    Logika myślenia, postęp i spokój. Także wypowiadanie słów, które mają merytoryczną wartość. Wskazane są produkty zalecane i dozwolone wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. *****

    GLUKOZA NIENATURALNA; TO MĄKA I CUKIER:
    Irracjonalne zachowania, częsta zmiana nastroju, nerwowość. Również wypowiadanie słów, które nic nie znaczą. Jako tzw. WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26.01% WZROSTU, wykluczamy ponieważ od zawsze były niezdrowe dla człowieka.

    __________________________________________________________________

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeszukuję od jakiegoś czasu blogi o cukrzycy w poszukiwaniu ciekawych przepisów, ale niestety widzę że chyba jesteśmy skazane na jedzenie bezpłciowych potraw :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamila tutaj mam kilka przepisów na potrawy dobre dla cukrzyka: http://okiemmk.com/tag/tnij-kalorie/

      Usuń
    2. i tu jeszcze jeden tag - jest sporo słodkości dla nas cukrzyków jak już mamy ochotę ;) http://okiemmk.com/category/kuchnia/fit/

      Usuń

Czytam każdy komentarz i jeśli mam możliwość odwiedzam każdego blogera i przeglądam jego stronę. Pozdrawiam ciepło i zapraszam ponownie;)))