Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Gotuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie OkiemMK.com. Zapraszam Was na nią serdecznie! Jeszcze dziś pierwszy post na nowym blogu, który cały czas udoskonalam! Konkursy oraz Wyzwania także zostały przeniesione na OkiemMK.com Dziękuję wszystkim, którzy zmienią adres bloga na blogrollu;)


http://okiemmk.com/


Płynne paliwo, czyli czego łakną nasze szare komórki.



"Początkiem wszechrzeczy jest woda" 


Nasze komórki potrzebują wody w każdej postaci. 
Czy to wody, soku, herbaty, zupy czy soczystego owocu. 

Około 20% dziennego zapotrzebowania na wodę dostarczają posiłki. Pozostałe 80% musimy uzupełniać pijąc rozmaite napoje. Poza nawodnieniem dostarczają one nam także witamin oraz soli mineralnych, które wydalamy z potem.
Często nasze zmęczenie czy ospałość może być związana z odwodnieniem. Wodę tracimy oddychając, pocąc się czy wydalając w ilości 2-3litrów/dziennie, stanowi to 1-2% masy naszego ciała.
Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności:
*dorośli i młodzież prowadzący siedzący tryb życia winni spożywać od  2l/24h (kobiety) do 2,5l/24h (mężczyźni)
*dzieciom - zależnie od wieku wystarcza od 1-1,5l/24h

Dzienne zapotrzebowanie na napoje u kobiet wynosi ok. 9 szklanek, a u mężczyzn 13-cie. Najbardziej kalorycznymi napojami będą alkohole i soki, a woda i kawa czy herbata bez cukru i mleka będą zawierać najmniej kalorii.

Woda z dodatkiem magnezu, dostarczy nam siły, przegoni zmęczenie i pomoże w lepszej koncentracji
Woda z dodatkiem żelaza, przyda się osobom intensywnie uprawiającym sport, w okresie ciąży, czy kobietom obficie krwawiącym w okresie menstruacji
Woda z cytryną i miętą orzeźwi nas, ponadto cytrusy są bogate w witaminy - wzmacniają odporność

Mleko, maślanka i jogurty bogate są w aminokwasy oraz NNKT  - utrzymują równowagę płaszcza wodno-tłuszczowego naskórka. Ponadto zawierają dużo witaminy A, działają bakteriobójczo i łagodzą stany zapalne. 

Zielona i czerwona herbata - chroni nas przed nowotworami przewodu pokarmowego

Czerwone wino - zapobiega zawałom

Kawa  - podobno zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych odmian raka skóry


Oczywiście ta tabelka jest przykładowa osobiście preferuję pierwsze 3 pozycje od dołu, a pozycję 4-6 - niestety jako cukrzyk przy lekach mam zabronione. Każdy z nas winien indywidualnie dostarczać sobie niezbędnych składników. Wszystko w za dużych ilościach szkodzi - więc umiar jest najlepszym rozwiązaniem.




"Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody" (Andrzej Czesław Klimuszko)





*źródło: Moda na zdrowie sierpień 2011
*rożne artykuły z gazety Vita

1 komentarz:

  1. A ja ewidentnie za mało piję :))) zaraz biegnę parzyć ziółka :))
    Pozdrawiam,
    Olinka - Smakowy Raj

    OdpowiedzUsuń

Czytam każdy komentarz i jeśli mam możliwość odwiedzam każdego blogera i przeglądam jego stronę. Pozdrawiam ciepło i zapraszam ponownie;)))