Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Gotuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie OkiemMK.com. Zapraszam Was na nią serdecznie! Jeszcze dziś pierwszy post na nowym blogu, który cały czas udoskonalam! Konkursy oraz Wyzwania także zostały przeniesione na OkiemMK.com Dziękuję wszystkim, którzy zmienią adres bloga na blogrollu;)


http://okiemmk.com/


Dieta na dobry sen


Sen jest nam niezbędny. Te 7-8 godzin dla dorosłego człowieka to inwestycja w koncentrację, pracę na pełnych obrotach i spokój emocjonalny. To co jemy i jak jemy ma ogromny wpływ na nasze  wieczorne samopoczucie.
Jednym z ważniejszych aminokwasów mających na nas dobroczynny wpływ jest tryptofan, który stymuluje wydzielanie przez nasz organizm serotoniny - hormonu szczęścia oraz melatoniny - odpowiedzialnej za regulację dobowego rytmu snu i czuwania. Znajdziemy go między innymi w mleku, miodzie i drobiu. Właśnie te produkty warto jeść przed snem. Tryptofan działa uspokajająco na mózg, pozwala się wyciszyć i przygotować do odpoczynku. Mleko zawiera opioidy, które wyciszają i uspokajają - najlepiej przyswajają się, gdy mleko jest gorące.
Istnieje też zależność, że im lepszą mamy kondycję - tym lepiej śpimy. Odpowiedni wysiłek fizyczny jest znaczący przy kłopotach ze snem. Nie bez kozery mówi się iż sport to zdrowie. 
Ponadto osoby niejedzące lub jedzące mało mięsa często borykają się z niedoborem witaminy B12, której brak powoduje kłopoty ze snem. Warto jeść więc drób, cielęcinę i wątróbkę, a jeśli wolimy dietę bezmięsną przynajmniej sporo żółtek jaj, serów i twarogów. 
Dieta na dobry sen winna też opierać się na dostarczaniu organizmowi witaminy B6 - jej niedobór powoduje stany depresyjne, a to często gwarancja problemów ze snem. Spore jej ilości znajdziemy w mięsach, rybach oraz zbożach i kaszach. 
Kolację winniśmy jeść lekkie i w dość małej ilości. 
Ponadto powinniśmy zrezygnować z kawy czy herbaty, a wypić np. miętę, rumianek czy melisę. 

Bardzo fajnym rozwiązanie są ziołowe poduszki z lawendą  szyszką chmielu czy gryką;)

Unikajmy - kawy, herbaty, czekolady, napojów energetyzujących, słodkich i gazowanych, alkoholu, ostrych przypraw, potraw tłustych - gdyż trawią się bardzo długo!

Jeśli nie pomoże nam ciepłe mleko z łyżką miodu oraz dieta winniśmy się zastanowić nad tym czy nasz dzień nie był zbyt stresujący. Sytuacje, którymi się przejmujemy przypominają nam się często przed snem i rozpamiętywanie ich niekoniecznie nam pomoże - najważniejsze jest aby się wyciszyć;))

3 komentarze:

  1. Artykuł bardzo przydatny do niedawna miałam mega problemy ze snem. Same się rozwiązały to fakt, ale cóż ;)

    A czemu przyprawy ostre też źle wpływają na nas sen?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostre przyprawy pobudzają trawienie i choć dla osób zdrowych są zbawienne to dla osób z problemami z żołądkiem wrzodami mogą powodować bóle brzucha, zgagę i są ciężkostrawne. A jeśli chodzi o sen to: po pierwsze jedzenie na wieczór - może powodować pobudkę w nocy w godzinach 2-3 - bo wtedy najintensywniej organizm trawi - a te przyprawy trawią się dłużej - mają z założenia pobudzać żołądek do działania. A po drugie zazwyczaj ostre przyprawy są łączone z produktami, które są ciężkostrawne - szczególnie na noc - szacuje się iż kolacja to powinien być posiłek, który zawiera 10-15% pokarmów, które jemy w ciągu całego dnia. No i dodatkowo od siebie dodam tylko,iż dla mnie umiar jest tu najważniejszy. Także stres wywołany brakiem snu i niewyspanie powoduje, iż nasz organizm pracuje nieodpowiednio

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś dla mnie, bo niestety ze spaniem mam niekiedy poważne problemy, dzięki bardzo za pomocny artykuł, zastosuje się i dam znać czy pomogło :)
    Ps. zapraszam do siebie :)
    http://ksiazkowa-fantazja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Czytam każdy komentarz i jeśli mam możliwość odwiedzam każdego blogera i przeglądam jego stronę. Pozdrawiam ciepło i zapraszam ponownie;)))