Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Gotuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie OkiemMK.com. Zapraszam Was na nią serdecznie! Jeszcze dziś pierwszy post na nowym blogu, który cały czas udoskonalam! Konkursy oraz Wyzwania także zostały przeniesione na OkiemMK.com Dziękuję wszystkim, którzy zmienią adres bloga na blogrollu;)


http://okiemmk.com/


Podstawy: Ryż i Kasza



Czasem myślę, iż mogłabym mieszkach w krajach Azjatyckich. Bo tak jak dla nich i dla mnie ryż jest "darem bogów". Musi w nim być coś magicznego, skoro połowa ludności tego świata spożywa go praktycznie codziennie. 

W języku wschodu mówi się, iż "...ryż w przyjemny sposób towarzyszy innym potrawom w drodze do żołądka..." *
   

        Kasze i ryże to jedne z tych składników, z których możemy wyczarować wiele ciekawych potraw. Idealnie nadają się jako dodatek, możemy nimi nafaszerować pomidory, paprykę czy kabaczka, komponują się z sosami i wieloma gatunkami warzyw, nadają się do sałatek i mięs. Polecam szczególnie moją sałatkę ryżową.

Istnieje wiele rodzajów tych ziaren. I każde z nich ma dobroczynny wpływ na nasz organizm - uzupełniając go w witaminy i minerały czy oczyszczając i dając uczucie lekkości.
Ryż daje nam uczcie sytości nie obciążają żołądka. Istnieje ok. 8000 gatunków ryżu. W zależności od kształtu dzielimy go na: długoziarnisty, średnioziarnisty i okrągłoziarnisty. Ryż długoziarnisty po ugotowaniu jest suchy i pozostaje ziarnisty. Ryż średnio- i okrągło ziarnisty jest bardziej miękki. W Azji,gdzie jada się pałeczkami preferuje się ryż okrągłoziarnisty - ze względu na to, iż lepiej się wiążą i sprawiają mniej kłopotu przy nabieraniu ich pałeczkami do ust. Choć w wielu miejscach w Azji ryż je się palcami.

       Ryż biały polecany jest dla dzieci, które przechodzą biegunki oraz zatrucia pokarmowe, a ryż dziki polecany jest osobą żyjącym w ciągłym stresie. Posiada on sporo węglowodanów i jest polecany dla kobiet w ciąży, dzieci i przy lekkostrawnej diecie. Ryż brązowy polecany jest szczególnie dla diabetyków ze względu na niski indeks glikemiczny.
      
      Kasza gryczana widoczna na zdjęciu poniżej ma swój specyficzny smak, nie wszystkim smakuje, ale gdy już ją polubisz stajesz się jej niewolnikiem;) - zawiera wiele kwasu foliowego, cynku, magnezu i potasu. Jest więc niezbędnym składnikiem diety każdej przyszłej mamy.

       Kasza jęczmienna, która smakuje tak cudownie z gulaszem i domowymi buraczkami polecana jest przy problemach z przewodem pokarmowym oraz cerą (źródło witaminy PP). 

        Kuskus jest jednym z moich ulubionych dodatków. Przygotowujemy go błyskawicznie potrzebne jest nam tylko naczynie żaroodporne i gorąca woda. Polecam mój przepis na papryczki nadziewane kuskusem.


Jak dobrze ugotować kaszę, ryż? 

I.Gotowanie ryżu na sposób chiński*:
Dwie filiżanki ryżu wsypujemy do garnka na sucho, wlewamy 2 filiżanki wody i doprawiamy solą. Całość krótko zagotowujemy i dusimy na małym ogniu tak długo,aż ryz wchłonie całą wodę. W rezultacie otrzymujemy 5 filiżanek gotowanego ryżu;)

II.Możemy osolić wodę i dodać odrobinę masła. Ponadto, gdy ryż lub kasza są już prawie dobre możemy przykryć je szczelna pokrywką i pozostawić w ciepłym miejscu, aby "doszły pod wpływem gorąca" bez strachu,iż przywrą nam do dna garnka.;)
Ja najbardziej lubię robić ryż na parze. Wybieramy pojemnik, odporny na gorąco i mniejszy objętościowo niż nasze naczynie do gotowania na parze wsypujemy do niego ryz oraz wlewamy wodę w odpowiednich proporcjach, a następnie wkładamy do naczynia do gotowania na parze. Szczelnie przykrywamy i gotowe! Ryz smakuje rewelacyjnie nawet bez soli (ja używam jej niewiele - więc nie muszę go solić, ale to już zależy od nas)
 Ponadto rożne formy np. Tupperware proponują nam naczynia i pojemniki do gotowania na parze m.in. ryżu i kasz.

Kaszę, ryż z wodą gotujemy w proporcjach:

K,R : W

kasza pęczak 1:3
kasza gryczana 1:2
kasza jęczmienna 1:2 
ryż biały 1:1,5
ryż brązowy 1:2






















*cytaty z książki" WOK - Kuchnia azjatycka na co dzień"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytam każdy komentarz i jeśli mam możliwość odwiedzam każdego blogera i przeglądam jego stronę. Pozdrawiam ciepło i zapraszam ponownie;)))