Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Gotuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie OkiemMK.com. Zapraszam Was na nią serdecznie! Jeszcze dziś pierwszy post na nowym blogu, który cały czas udoskonalam! Konkursy oraz Wyzwania także zostały przeniesione na OkiemMK.com Dziękuję wszystkim, którzy zmienią adres bloga na blogrollu;)


http://okiemmk.com/


ABC Zdrowego Żywienia

ABC zdrowego żywienia to dział, w którym myślę, że poruszam najważniejsze zagadnienia związane ze zdrowym żywieniem. Dla niektórych zawarte tu informacje będą czymś oczywistym, lecz przeglądając wiele for, porad na internecie zauważam,iż wiele osób nastawia się negatywnie do niektórych produktów oraz posiada błędna wiedzę. Jeśli uda mi się poszerzyć wiedzę chociaż jednej osoby już uznam to za sukces;) Będę powoli uzupełniać ten post. Dlatego polecam zaglądać i szukać nowości. Poszerzać swoja wiedzę;) Pozdrawiam ciepło;)

A jak Arbuz, Ananas

Arbuzy są owocami, które w ok. 90% składają się z wody, gdy jest na nie sezon - warto nimi uzupełniać ilość napojów, które są nam niezbędne do prawidłowej pracy organizmu. Nie zawiera tłuszczu, ani cholesterolu. Ponadto arbuz wykorzystywany jest do wiele zabiegów kosmetycznych.
Ananas posiada właściwości poprawiające trawienie, polecany jest przy schorzeniach żołądka, jelit, wątroby oraz przy  niestrawności. Zawiera witaminę C, B6 oraz mangan i miedź.

B jak Błonnik

Na wzdęcia oraz przy ogólnym oczyszczaniu organizmu pomoże błonnik, o którym ostatnio każdy z nas słyszy. Ja polecam w postaci płatków, ale znajdziemy go także w świeżych owocach i warzywa, pełnoziarnistym pieczywie oraz kaszach.

C jak Cynk


Na jego niedobory mogą cierpień kobiety w młodym wieku oraz zażywające środki antykoncepcyjne, ponadto wegetarianie oraz osoby stosujące diety niskokaloryczne. W warzywach oraz owocach w większości nie występuje cynk, najwięcej znajduje się go w produktach pochodzenia zwierzęcego. Większe zapotrzebowanie na cynk jest charakterystyczne dla kobiet w ciąży. Cynk znajdziemy w: ostrygach, pestkach słonecznika i dyni, grzybach, rybach, drożdżach piwnych, mięsie drobiowym, jajkach, pełnoziarnistym pieczywie.

D jak Dieta

 W Diecie najważniejsze jest to, aby była zrównoważona oraz aby nas nie głodziła, tylko zawierała odpowiednio dobrane produkty, które powoli pozwolą nam zrzucić kilka kilo jednocześnie nie zubożając organizmu.
W czasie diety warto pić mleko i spożywać jego przetwory. Nabiał jest źródłem wapna, które ułatwia utratę wagi i zachowania smukłej figury.
Dorsz, mintaj i sola to ryby niskokaloryczne, przyśpieszające przemianę materii - dlatego warto o nie wzbogacić swoją dietę.

E jak Ekologiczna Żywność

Pamiętajmy,iż ekologiczna żywność winna dosiadać odpowiednie atesty. Na rynku często możemy spotkać się z ta nazwą, lecz produkty tak naprawdę nie są ekologiczne. Liczy się tutaj sposób uprawy danych produktów oraz ich przerób.
 

F jak Flawonoidy

To barwniki roślinne - wspomagające działanie witamin A,C,E i dzięki temu  - chroniące nas przed wolnymi rodnikami. Jagody to jeden z owoców, który posiada ich całkiem dużą ilość

G jak Gorzka Czekolada


Tak boimy się czekolady, a dobra gorzka czekolada jest tym co najlepsze dla naszego organizmu - jesienią czy zimą - gdy obserwujemy u nas spadek nastroju. Łagodzi niepokój, powoduje uczucie zadowolenia i rozjaśnia umysł - zwiększa wydzielanie endorfin oraz serotoniny. Ponadto gorzka czekolada zawiera mnóstwo magnezu, żelaza i potasu. Wpływa korzystnie na serce dzięki zawartości przeciwutleniaczy. Ziarna kakaowca obfitują w antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki. Masło kakaowe znakomicie działa na naszą cerę oraz jest wykorzystywane do wielu kosmetyków. Maseczkę antycellulitową z czekolady znajdziecie tutaj
  
H jak Herbata

I jak Indyk




Mięso z indyka uważane jest za najchudsze z dostępnych na rynku. Oczywiście liczy się tu sposób hodowli tych zwierząt. Niemniej jest to lepsza alternatywa według mnie niż mięso wieprzowe, którego jest u nas najwięcej. Przykładowe dania i sałatki z indyka znajdziecie tutaj i tutaj
 

J jak Jabłka, Jagody, Jeżyny

Są to jedne z moich ulubionych owoców mogą być zarówno soczyste i kwaśne jak i słodkie;)

Jeżyny - zawierają witaminę C i E, wspomagają przemianę materii, działają moczopędnie i przeciwbiegunkowo. Jeżyny wykorzystywane są w całości (zarówno liście jak i owoce) w produkcji leków, herbat czy naparów.
Jagody - zawierają witaminę C i B1. Są uniwersalnym owocem, z którego robi się soki, syropy, zupy, wina, kompoty, dżemy, ponadto wykorzystuje się je w przemyśle kosmetycznym. Jagody mają działanie rozluźniające przy zaparciach i jednocześnie przeciwbiegunkowe. Owoce suszone działają przeciwbiegunkowo, antyseptycznie i przeciwgorączkowo. Liście jagód stosuje się m.in. w stanach zapalnych układu moczowego.
Jabłka - to nasze kochane polskie owoce przetwarzane na musy, kompoty, wina  i soki. I mimo,iż są słodkie i nie zaleca się jedzenia ich cukrzykom to zawierają witaminę C wspierającą system odpornościowy, magnez  wzmacniający układ nerwowy, potas obniżający ciśnienie, wapń i krzem, które mają korzystny wpływ na włosy i paznokcie oraz błonnik w postaci pektyn.

K jak Kiełki


Kiełki dla mnie są czymś rewelacyjnym. Jak mawiają Panie w programie "Rewolucje na talerzu" kiełki to skarbnica wartości odżywczych dla naszego organizmu. Ponieważ są to nasiona z których powstają młode roślinki - dostarczają nam one wszystko co jest niezbędne tym rośliną do wzrostu od białek, po witaminy oraz makro- i mikro-elementy. Dlatego szczerze zachęcam do hodowania własnych kiełek lub chociaż zakupu juz gotowych. Na początek proponuję kiełki słonecznika i rzodkiewki. Ich smak bardzo przypomina wspomniane rośliny. Ponadto nie zapominajmy o wielkanocnej rzeżusze i hodujmy ją cały rok. Jest to rewelacyjny sposób na wprowadzenie trochę wiosny zimą na naszych talerzach;)

L jak Lekkość


Każdy organizm szybciej się regeneruje na lekkostrawnej diecie. Lekkość pokarmów oraz lekkość żołądka czyli tzw. najedzenie się, ale nie przejedzenie - jest dla nas zdrowa

M jak Makro- i Mikro-elementy oraz Minerały

Minerały są niezbędne do prawidłowej pracy serca i mózgu, tworzenia tkanki kostnej. Organizm pobiera je z pożywieniem, w razie gdyby ich zabrakło pobiera z naszego organizmu np. wapń z kości, dlatego tak ważne jest aby dostarczać je w odpowiednich ilościach.

Najważniejsze i najciekawsze informacje zawiera strona:Witaminy i Minerały

Poniższe minerały znajdziemy w następujących produktach:
Wapń –przetwory mleczne, żółte sery, soja
*Potas –owoce cytrusowe, banany, ziemniaki, pomidory, pestki słonecznika, liście mięty
*Magnez – kakao, orzechy, soja, kasze, warzywa strączkowe
*Cynk- ryby, drób, ostrygi, produkty zbożowe z pełnego przemiału
*Żelazo-jest konieczne do produkcji hemoglobiny i transportu tlenu do każdej komórki ciała. Gdy jesteś zmęczona(y) i osłabiona(y) to może być niedobór żelaza wtedy sięgnij po:  szpinak, botwinę, sałatę, wątrobę i nerki zwierzęce

N jak Nabiał i Przetwory Mleczne
Mleko od dawien dawna wykorzystywane było do pielęgnacji naszego ciała. Jest to produkt który idealnie nawilży naszą skórę. Mleko, maślanka i jogurty bogate są w aminokwasy oraz NNKT  - utrzymują równowagę płaszcza wodno-tłuszczowego naskórka. Ponadto zawierają dużo witaminy A, działają bakteriobójczo i łagodzą stany zapalne.


O jak Oleje, Orzechy, Owoce

Największym źródłem tłuszczy niezbędnych do produkcji hormonów i enzymów, które uczestniczą w przemianach metabolicznych oraz umożliwiają transport witamin A,D,E i K możemy znaleźć w olejach oraz orzechach.

P jak Potas


R jak Ruch, Ryby

S jak Smak 



Pamiętajmy, iż każda potrawa, a w szczególności potrawy w dietach winny mieć odpowiedni smak. Szukajmy takich diet i rozwiązań by potrawy, które jemy miały odpowiedni smak, bo gdy nam coś odpowiada - to zabieramy się do tego chętniej, a i zwalniamy tępo jedzenia co jest dla nas szczególnie korzystne

T jak Tłuszcze

U jak Umiar

W jak Witaminy, Warzywa


Nasz organizm potrzebuje wiele witamin często nie zdajemy sobie sprawy jak ważne jest odpowiednie odżywianie się w formie zróżnicowanej diety, która dostarczy nam wszystkiego co niezbędne.
Nadmierna suchość skóry, jej niezdrowy szary odcień, skłonność do powstawania siniaków mogą być skutkiem diety ubogiej w poniżej wymienione witaminy:
Witamina A - reguluje odnowę naskórka,  redukuje zmarszczki, utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci, reguluje aktywność komórek tkanki kostnej (nasze zęby i kości). Źródłem Witaminy A - masło, jaja, mleko,ser,pomidory, marchew.
Witamina C- pobudza procesy odnowy skóry w jej głębszych warstwach. Wiele ciemnozielonych i pomarańczowych warzyw i owoców takich jak brokuły, szpinak, marchew, papryka, pomidory, cytrusy, awokado zawierają tę witaminę
Witamina E - nawilża i natłuszcza skórę, wyrównuje jej koloryt
Witamina A,C,E wzmacniają odporność
Witamina B6 - łagodzi stres, wzmacnia układ odpornościowy, a znaleźć ja możemy w: szpinak, czosnek, tuńczyk - gotowany lub grillowany, wątroba wołowa, ośmiornica , banany, kurczak bez skóry i tłuszczu pierś indycza -pieczony, ziemniak -pieczony w piekarniku, papryka czerwona -surowa, arbuz
Witamina D - wzmacnia kości, ale także ma wpływ na funkcjonowanie większości organów. Bogatym źródłem witaminy D są: tran, ryby i mleko.
Witamina K - zmniejsza krwawienie z nosa, zaleca się ją także przy obfitych miesiączkach. Najwięcej tej witaminy znajdziecie w: szpinaku, sałacie, kalafiorze, kapuście, brukselce oraz zielonej herbacie

Z jak Ziarna

Czyli kasze, ryże. To one pomagają nam w utrzymaniu super linii, oczyszczeniu i wzmocnieniu organizmu. Kasze są źródłem witamin z grupy B. Chronią nas przed anemią i nadwagą. Pomagają w walce ze stresem i zmęczeniem, zapobiegają  kłopotom trawiennym a także poprawiają wygląd skóry. Ryż polecany jest dla diabetyków oraz przy nadciśnieniu. W tych małych ziarenkach jest moc!!!

c.d.n.
Źródło: część materiałów zaczerpniętych jest z czasopisma "VITA", które szczególnie polecam;)

1 komentarz:

Czytam każdy komentarz i jeśli mam możliwość odwiedzam każdego blogera i przeglądam jego stronę. Pozdrawiam ciepło i zapraszam ponownie;)))